2010/11/04

9 pilsoņi Vidzemē.

Lābdien. Ceru ka Jums iet labi. Man arī. Jā.
Tas bija mēnesi atpakļ, jo kamēr Jūs vēlējāt, es kopā ar draugiem devos Vidzemi apceļot.

Sanāk gan ar mēneša kavēšanos pēc notikuma, bet ko tur, Jūsu zināšanai un labākai stāsta uztveršanai - ne no manis atkarīgās - bildes gaidīju. Un tēmas aktualitāte un maršruts - mūžam dzīvs :) Tāpēc, ik katrs, kas meklē iedvesmu 2 dienu auto ekskursijai, te būs dažas idejas.

Šis, kā jau iepriekš minēju, būs auto maršruts [velosipēds šķiet jau jāieziemo] pa gleznainajiem Vidzemes ceļiem. Pavisam skaistiem. Es katru reizi, kad kaut kur braucu, iemīlos Latvijas zemē un ainās. Patīk šitā iemīlēšanās sajūta. Patiešām.
Un tad vēl noskaņu mūzika uz pārmaiņām AC/DC, Gustavo un Regina Spektora. Izcils fons.
Un, protams, kompānija - neaizvietojama kā vienmēr. To noteikti neaizmirstat paņemt līdzi - tiešām noder! ;) :)

Kāds bija mūsu plāns jebšu pamatmaršruts [jo vienmēr jāatstāj brīva vieta Latvijas neatklātajām pērlēm]?! :)
No Rīgas devāmies līdz Bērzkrogam, tad griezāmies pa labi un sākām: Dzērbenes muiža, Taurenes muiža, Vecpiebalga, nobrauciens gar Alaukstu un Inesi, Jumurdas muiža, Gaiziņkalns, Lido lauku kompleksā ieturam pusdienas. Tālāk plānā trušu dārza apskate Bērzaunē, Cesvaines pils, Gulbene. Pa nakti palikt brīvdienu mājās "Jaungrēveles", ja kas mājaslapa http://www.jaungreveles.lv  Otrā dienā diena - Alūksne, Livonijas ordeņa pilsdrupas, Jaunā pils, mazbānītis, Lejasciems, Ranka, Jaunpiebalga, Raunas Staburags, Cēsis, Āraišu ezerpils un back to Riga.

Izskatās tas šādi:

Secinājumi:
1. Dzērbenē es turpmāk braukšu vēlēt ik pa četriem gadiem.
2. Dzērbenes un Taurenes muižā tā īsti neko apskatīt neapskatījām, jo ēkas pieder pašvaldībām un ierīkoti attiecīgi iestādījumi, bet, no āras ir skaisti. Es neburkšķēšu par to, ka nešķita ka "piestrādājuši restauratori". Vienkārši, atjaunots. Tā pa parasto. Bet arī tas ir veids kā saglābt kultūrvēsturiskos pieminekļus. Ak, un jā, tajā galā Gauja sāk savu tecējumu, tāpēc, ir interesanti aplūkot miniGauju.
3. Jumurdas muižu mēs izlaidām, to muižu, kurā visi topošie ģeogrāfi rosās, to arī izlaidām, jo laiks "spieda", taču, ja izbraucat patiešām agrā sestdienas rītā nevis tādā agrā sestdienas rītā kā plkst. 10:00, tad noteikti var pagūt arī to aplūkot.
4. Gaiziņā ir bijis Alberts Kviesis. Citi prezidenti nē. Jā, tur tāds piemineklis, kas vedina uz tādām domām :) Labi, bet ne par to. Pārkāpām nelāgu noteikumu (shame on us), bet nē, tikai puiši, lai iegūtu šitādas lejupredzamākās bildes.
Bet toties es nezināju, piemēram, ka Gaiziņa vārds radies no vārda "gaiszinis", jo redz Gaiziņš ir labs laika prognožu pareģis, jo, ja Gaiziņš miglā tinās, tad pēc trīs dienām būšot lietus. Lūk tā. Taču vispār, ja piemet tādu vairāk profesionālu skatījumu, tad Latvija viennozīmīgi "izceļas" tūrisma objektu apsaimniekošanā un pozitīva "labuma gūšanā". Ja man piederētu tā teritorija, kur tornis atrodas virsotnē, tad domāju, ka vismaz Munameģatorņa cienīgi es arī to atjaunotu un ļautu citiem par kādu samaksu raudzīties neprātīgā skaistumā, jo īpaši tagad, rudenī, kad lapas krāsojas.

Šie ir vieni no skatiem, ko laižam garām. No torņa.

5. Uz Lido, to, kas Ķirsona muiža, es vairs "arlabu" nebraukšu, tikai, ja man ļoooti "piespiedu kārtā" būs jābrauc. Es, protams, nevēlos nodarboties ar anti-reklāmu, ļoti ticu un pieļauju, ka ir pozitīvā pieredze, bet mums laikam nepaveicās. Draugi sacīja, ka esot pārāk kašķīga, bet es to saucu par "profesionālo kretīnismu". Tomēr vēl šodien mani nepamet sajūta, ka, kā vienīgajiem klientiem, bez tās vienas ģimenes, kas tobrīd tur atradās, mēs bijām nevēlamas 9 personas, no kurām "izspiest" maksimumu, jo iespējams esam vieni no retajiem klientiem, kas ierodas šajā iestādē nesezonas laikā pusdienot. Bet varbūt vaina bija tikai "mumsnekānav" (varēja uzreiz pateikt, ka ir tikai olas un karbonāde un ka to var pagatavot tādos un tādos -ntajos veidos), ir viena ēdienkarte uz 9 personām, netīrajā galdautā pie kases un ārprātīgi nelaipnajā viesmīlē...
6. Ja dodaties apskatīt trušus Bērzaunē - tur ir divas saimniecības. Benzīntankā Jums pastāstīs par to, uz kuru jābrauc [Z/s Sveķi], bet tā nebūs tā, uz kuru Jums rekomendēju braukt [droši vien tā otra arī ir laba, bet tā nebūs tā, par ko es runāju]. Tā kurā bijām mēs atrodas pašā ceļa malā (labajā pusē), ja brauc no Kalsnavas puses un saucās Lazdukalni. Vienkārši spoži - Tevi aplenc divas kazas, truši, nūtrijas, zosis, murkšķi tur arī ir, bet bija jau uz guļu devušies, kā arī citi dzīvnieciņi - visus ir iespējams aptaustīt, pabarot un iedot buču, ja ir vēlme :) Bija jāatstāj ziedojumi par to, lai maizīte sanāk, bet mēs katrs "sametāmies"pa 0,70 LVL, kopā 6,30 LVL, jo šķita, ka tas atbilst tam, ko mums sniedza :)

7. Cesvaines pilī ir ārkārtīgi atsaucīgi darbinieki, kas mūsudēļ gandrīz autobusu nokavēja vakarā, gaidīja mūs neskatoties uz mūsu gandrīzdivustundukavēšanu un pils ekspedīcijas spēli, kas tika sagatavota speciāli mums par 1.50 LVL no personas, lai iepazītu pili mums noorganizēja fantastiski labi. PĀLDIES. Un rekomendēju arī pārējiem. Tā ir ATTIEKSME tās pozitīvā nozīmē. Tā, ka pat pasmaidīt gribas.

8. Tad devāmies uz Gulbeni, lai "apmeklētu" un "apskatītu" viekala ķēdes Maxima Gulbenes filiāli :) Jā, bija vēls un neko tur neskatījāmies, jo vēl bija ceļš priekšā uz naktsmītnēm.
9. Pa nakti paliekām brīvdienu mājās "Jaungrēveles", ja kas majaslapa http://www.jaungreveles.lv. ziniet, godīgi, tā nekā. Kā visas nu jau daudzas guļbūvjtipa pirtis, kur jau padaudz ballīšu bijis (bet pirts tur točno liela, ja brauc ar tādu mērķi pērties - noteikti derēs). Pie kam, piebraucām pavēlu vakarā un tumsā, bija tā kā mazliet neomolīgi, vismaz man iekšēji, ka neviens nepanāca pretim, bet bija jāizmanto "ielaušanās" taktika dzīvojamā mājā, lai sastaptu saimniekus.
10. Cēlāmies un "agrā" svētdienas rītā (pēc 11:00) devāmies uz Alūksni - ābolos un patiešām arī apskatīt Alūksni. Komentāru nav. Brauciet. Tā vienkārši. ir labi. :)

11. Rankas muižā mēs "ielauzāmies". Neesam jau vainīgi, ka visapkārt žogs un visi vārti ciet. Gājām gar dīķi apejot žogu. Un tad mūs pamanīja, sakot, ka vārtus jau arī var attaisīt, ja palūdz (giigle), bet kā gan mēs to varējām zināt?! :) Nu labi, neesam mēs vandāļi, solīdi ļaudis. Tāpēc, protams, viss izrisinājās ļoti korekti. Bet Rankas muižas drupas...Iespaidīgi un teritorija vispār ārkārtīgi skaisti iekopta. Noteikti rekomendēju apmeklēt, tikai... uzraiz lūdziet, lai attaisa vārtiņus :) Par tām drupām vispār ir tā, ka Vidzemē ir daudz "drupas", tas ir fakts. Vienkopus savācot sanāktu traki daudz. Visur ir drupas - pils, muižas. Man tikai beigās radās uztraukums par to, vai fotoaparātā rādās laiks (plkst.), lai gadījumā, ja nezinu kurās drupās fotografēts, pēc tā varētu atšifrēt. Jūs jau sapratāt. Tā bija ironija. Bet tās drupas patiešām ir visur kur dosieties šajā maršrutā. Un tad Jūs mani sapratīsiet. :)
12. Raunā mēs apskatījām tikai pilsdrupas, Raunas staburagu pērn bijām apciemojuši.
13. Āraišu pili ar apskatījām, tomēr 2 LVL ne visi "nožēloja", lai apskatītu. Studenti vairs neesam. Tiem par latu lētāka ieeja.
14. Tad devāmies Cēsis apskatīt. Paēdām un tad devāmies apskatīt Cēsu slimnīcu. Tas gan vairs nepavisam nebija forši. To nevajag labāk labprātīgi apskatīt bez vajadzības. Ir jaukākas vietas kur būt. Bet kā jau visi mani stāsti ir ar laimīgām beigām, arī šis, tad, protams, viss beidzās labi.
Citu neko nesanāca apskatīt, jo vakars straujiem soļiem tuvojās. Tomēr, Cēsis noteikti, noteikti apskataā un apmeklējat/izbaudāt visu, ko pilsēta piedāvā. Es vienmēr esmu teikusi, ja nedzīvotu Lielvārdē, Cēsis izvēlētos kā vietu, kur apmesties. Ļoti tīk tā pilsēta.

Cik tas izmaksāja? Apmēram tā:
9 LVL benzīns no personas (kopā bija 36 LVL, bijām 4 personas konkrētajā automašīnā). ~8 LVL naktmītnes no personas (kopā bija 70 LVL par nakti, ko dalījām uz visiem 9 ceļotājiem). Pārtikā un dzērienos apmēram 6 LVL (bet tas pēc katra ieskatiem). Ieejas maksa bija pie trušiem 0,70 LVL, Cesvaines pilī 1,50 (ja to apmeklē tikai apskatei, ir laikam 1 LVL, mums bija tā spēle), Āraišos es negāju, bet tur, kā jau minēju bija 2 LVL.
Kopā, tātad ~25,20 LVL.

Kopējais garums apmēram 550 km [bez maldīšanās] :)

Tas arī viss.

Lai nu kā. Miers ar Jums. Līdz citai reizei.